백색 환상 : WHITE ILLUSION
SHIN JUNMIN | LEEM JAEYEON
2025. 3. 6 - 2025. 4. 6
예로부터 빛은 인류 역사에 많은 변화를 가져다주었다. 자연의 빛은 우주 생성과 함께 시작되었고 인공의 빛은 인류 역사상 전구를 개발하며 시작되었다. 빛은 파장과 주파수를 가지고 있어 색상, 에너지, 파동의 특성을 결정지으며 이 특성들은 빛의 본질이다. 인류에게 무한한 발전을 가져다 준 빛이 긍정적 효과만 불러일으키는 것은 아니다. 백색 환상, 시각적 착시 중 하나로 같은 색을 보고 있을지라도 우리가 처한 환경에 따라 색을 다르게 인지하는 현상을 말한다. 착시에서 벗어나기 위해서는 스스로의 인식이 왜곡될 가능성을 인정하고 다양한 시각적 접근과 객관적 사고가 필요하다. 우리가 현 시대를 살아가며 필요로 하는 통찰력 역시 현상 그대로를 인정하고 객관적 시각을 통한 접근이 필요하다는 점에서 유사하다. 백색 환상도 현세도 슬기롭게 극복하기 위해서는 한 걸음 물러나 거리를 두고 바라볼 필요가 있다.
신준민 작가(b.1985)는 어두운 밤 산책을 다닐때면 어둠 속 수많은 빛과 마주하였다. 밤이 되면 켜지는 가로등, 파도에 부서지듯 반짝이는 윤슬, 높은 하늘에서 번쩍이며 터지는 폭죽, 불투명한 창에 반사된 빛의 잔상 등을 경험하며 ‘빛’의 형상에 관심을 갖게 된다. 작가에게 빛은 생성과 소멸을 반복하며 공간과 환경에 따라 무한하게 변화하며 체화된 경험을 바탕으로 다양한 감각으로 와닿는 대상이 된다. 대상을 조명하는 빛은 화려하고 강렬함을 지니고 있어 온통 새하얀 모습으로 감싸지만 빛을 받은 대상은 반사 혹은 흡수를 통해 또 다른 잔상을 남긴다. 빛의 형상을 포착하는 행위는 작가에게 감각과 형상, 구상과 추상의 경계를 오가는 지점이 된다.
임재연 작가(B.1995)는 신화적 이미지와 추상적 제스처를 더하여 억압된 욕망과 무의식적인 환상을 실험적 방식으로 풀어낸다. 이미지는 왜곡, 해체, 변형되어 명료한 형태를 드러내지 않고 물감이 튄 흔적, 흘러내리는 듯한 기법을 사용하며 물감의 특성을 살린다. 구상적 형상과 추상적 제스처 사이를 오가며 감각적이고 신비로움을 자아낸다. 그리스 신화의 이야기는 기원 및 전설에 관한 이야기가 주를 이루며 세상 만물을 창조해낸 신들이 등장하며 자연 뿐만 아니라 인간의 감정과 욕구를 지배하는 신도 존재한다. 작가는 이야기 속 신들의 모습에서 인간 본성 중 원형적 욕망을 잘 드러내는 인간의 거울이라는 점을 착안하여 이를 차용한다.
오브제후드 기획전 신준민, 임재연 작가의 2인전 <백색 환상 : White illusion>은 어지러운 현세를 직시하고 현명하게 헤쳐나갈 우리들에게 통찰력을 제공할 실마리가 되어준다. 생성과 소멸을 반복하는 빛을 만나 빛이 주는 무한한 변화성에 체화된 감각을 녹여내는 작가 신준민, 인간의 원형적 욕망을 잘 보여주는 신화적 소재를 차용하여 억압된 욕망과 환상을 탐구하며 구상과 추상의 형상을 오가는 작가 임재연. 두 작가는 소재를 잘 드러내기 위해 일정한 거리를 두고 바라본 객관적 시각에 자신의 제스처를 섞어 관객으로 하여금 감상을 촉발시킨다. 더불어 현실과 소재가 지닌 교차점을 찾아 익숙함을 생경함으로 전환시켜 환상의 장면으로 화면들을 구성한다. <백색 환상 : White illusion>을 바라보며 형상을 인지하고 시야를 넓혀 캔버스 전체를 바라보며 부분과 전체를 동시에 바라볼 줄 아는 통찰력을 기를 수 있는 시간이 되기를 바란다.
글 큐레이터 신가영
Throughout history, light has brought about profound changes for humanity. Natural light began with the creation of the universe, while artificial light emerged with the invention of the light bulb. Light possesses wavelength and frequency, which determine its color, energy, and wave properties—defining its essence. While light has brought infinite progress to humanity, its effects are not exclusively positive. One such phenomenon is the "White Illusion," a type of visual illusion in which we perceive the same color differently depending on the environment around us. To overcome this illusion, we must recognize the possibility that our perceptions may be distorted and embrace various visual approaches along with objective thinking. The insight we need in this present age echoes this need, as it calls for us to acknowledge things as they are and approach them with an objective perspective. To wisely overcome both the White Illusion and the challenges of the present world, we must take a step back and gain some distance in our observation.
Junmin Shin (b. 1985) encounters countless lights in the darkness during his nightly walks. As night falls, he experiences street lights turning on, moonlight shimmering like breaking waves, fireworks flashing and bursting high in the sky, and the afterimages of light reflected on an opaque window. These experiences spark his fascination with the form of "light." For Shin, light—constantly repeating the cycle of creation and dissolution—transforms endlessly depending on space and environment, resonating through a variety of senses based on embodied experience. The light that illuminates an object is glamorous and intense, enveloping everything in pure white, yet the object that receives the light leaves behind another afterimage through reflection or absorption. The act of capturing light’s form becomes a point where the artist navigates the boundaries between sensation and form, figuration and abstraction.
Jayeon Leem (b. 1995) explores repressed desires and unconscious fantasies through an experimental approach, incorporating mythological imagery and abstract gestures. The images are distorted, deconstructed, and transformed, revealing no clear form, while traces of splattered paint and dripping techniques emphasize the very essence of the pigment itself. Moving fluidly between figurative forms and abstract gestures, her work evokes a sense of mystery and sensory depth. The stories of Greek mythology, primarily focused on origins and legends, feature gods who created all things in the world, and who not only control nature, but also govern human emotions and desires. Leem draws upon these gods from the myths, recognizing them as reflections of human nature, and uses them to reveal the archetypal desires within humanity.
White Illusion by Junmin Shin and Jayeon Leem at Objecthood offers a key to gaining insight, providing us with a way to confront the chaotic present and navigate it with clarity. Shin, encountering light that repeats the cycle of creation and dissolution, captures the embodied sense of the infinite variability that light offers. Leem, borrowing mythological themes that reflect humanity's archetypal desires, delves into repressed desires and fantasies while moving between figurative and abstract forms. Both artists engage with their subjects by blending personal gestures with an objective perspective that maintains a certain distance, inviting the viewer to reflect deeply. Furthermore, they discover the intersection between reality and subject matter, transforming the familiar into the unfamiliar and crafting scenes of illusion. By observing White Illusion, the viewer is encouraged to perceive forms, broaden their vision, and simultaneously recognize both the details and the entirety of the canvas, fostering the insight to see both the parts and the whole at once.
ARTIST
ART WORK
운영시간
월 - 일 : 11:00 - 20:00 (휴관일 없음)
점심시간 : 13:00 - 14:00
*운영시간은 전시에 따라 조정될 수 있습니다.
입장료 안내
무료 관람
*전시에 따라 변경될 수 있습니다.