정지윤 | Jeong Ji Yoon ···‘사진으로 기록하고 싶은 순간’이란 어떤 이유에서든 그 순간을 붙잡고 싶은 마음에서 비롯된다.그러나 나는 사진이 담고 있는 서사 또는기억 등의 요소보다는 그저 사진을 구성하고 있는대상의 포즈, 표정, 그리고 상태만이 관심을 두고 있다.그렇기에 직접 찍은 사진이 아닌 익명의 파운드 이미지를 그림의 재료로 삼는 것은자연스러우면서도 당연한 선택이 되었다. 즉, 사진이 지시하는 내용보다는, 그것의 조형성으로 작용된다. 이를 극대화시키는 방법으로서 모노톤을 사용한다.다시 말하면 원본이 가지고 있던 색을 날려버리고 단색을 이용하여 화면을 재구성하기 위한 것인데,나는 여러 가지 색을 쓰지 않고 한 가지의 색을 사용한다.색을 배제시킴으로서 왜곡되어 해석될 수 있는 ‘가능성의 상황’으로 드러난‘훼손된 완전함’이라고 표현할 수 있는 인간의 조건을 전달한다.서로 다른 개인들은 서로 다른 방식으로 해석하고 발견한다. 나는 모든 가능성 앞에 열어두길 원한다.화면이 함의하는 서사란 나에게 중요한 것이 아니며 하나의 그림을 보고도 다양한 감상과 해석이 가능함을 긍정하는 나의 태도다. 사실적 구상 회화에 몰두하기 보다는 대상의 표현 속에서 나타나는 새로운 감정의 표현과 조형적 실험에 집중 하기 위한 방법으로 물감이 흘러내리거나 흩뿌려진 표현법, 형태를 뭉개거나 물감을 두텁게 올려 물성이 도드라진 기법으로 표현하고있다.이는 화면에서 촉각적 대상과 시간성을 생성해내는 표현으로 확장되었고,회화공간에서 물리적인 진행과정을 드러내는 장치 로서 큰 캔버스를 이용하기도 한다. ··· 지금까지 작업들은 대부분 인물을 대상으로 작업하고있다.내 작품에서 인물은 개개인의 ‘일상’을 담고있는 동시에 ‘익명 성’을 지닌다.나는 친숙한 대상과 익명성을 연결하는 작업을 한다. 사소하고 일정적인 것들이 삶이지 않나.나는 삶 속의 일 상적인 장면을 포착함으로써 인간의 ‘삶’을 표현하고자한다.그림에 붙이는 제목도 특별함을 내세우지 않은 사소한 단어들이다. 사소한 것들이 모여서 큰 ‘삶’을 표현하고자 함이다.나는 소박하고 꾸미지 않은 그대로의 모습을 표현함으로서 전체적인 삶을 보여주고자 한다.··· - 작가노트 중에서 - Until 2019, I worked on paintings with an interest in portraits of modern people who live standardized lives according to the forms and frameworks created by society. Many people today are running tirelessly with one goal in mind, but they continue to live a life of anxiety due to endless competition and an absent personal identity in the process. Therefore, they face anxiety, loneliness, and emptiness without being able to take an active role in their own lives. Through my work, I want to talk about the way we are and the social structure that we cannot escape, and I hope that my work can give us the possibility to think about our lives in the present day. My portraits of modern people series focus on the relationship between the human figure and the geometric framework that bind it. I try to project the concerns and desires of modern people by reinterpreting buildings.Then until 2022, I depict the sensory attributes conveyed in the photographic images I gather, inspired by my inquiry into the connection between painting and photography.I am intrigued by the standards by which individuals favor one image over another in the midst of a vast digital media landscape where such visuals and information are readily accessible.When I use the term "image," I am specifically referring to realistic and tangible visual representations like photographs and videos rather than subjective or abstract concepts. Similarly, the word "favor" here implies a preference rooted in emotional response rather than objective standards. I am specifically interested in exploring the physical qualities of the objects within a photograph, such as their pose, expression, and condition, rather than their ability to evoke emotions, tell a story or trigger memories. This is why I prefer to work with found, anonymous photographs rather than personal ones. I also use monotone to maximize the focus on form, as decreasing clarity increases the abstract nature of the image. I find a sense of stability when the physical properties of the image take precedence over visual recognition, and the human forms and background elements blend together, transcending their traditional boundaries and becoming naturally intertwined.Recently, most of my work has been based on human figures. In my work, characters contain the ‘daily life’ of an individual and have an ‘anonymity’ simultaneously. I usually work to connect familiar objects with the anonymous. I try to express ‘life’ by capturing everyday scenes in life. So, the titles given to the works are also trivial words that do not claim to be special. The words-title- are not insignificant, but they are meant to express a huge ‘life’ by gathering small things. - Artist statement - Education2021 홍익대학교 일반대학원 미술학 회화 전공 재학2020 대구대학교 일반대학원 미술'디자인학 현대미술 전공 졸업2017 대구대학교 조형예술대학 현대미술 전공 졸업 2021~ Painting, Hongik University, Ph.D, South Korea2020 Contemporary Art, Daegu University, MA, South Korea2017 Contemporary Art, Daegu University, BA, South Korea Solo Exhibition2022 <Language of facial expressions: 표정언어>, galerieERD, 서울2021 《PAHRANG》 galerieERD, 부산2019 《새가 울던 자리》 스페이스 가창, 대구 2019 《진공상태》 갤러리 휴, 김해 2021 PAHRANG (ERD Gallery, Busan, South Korea)2019 The seat where the bird cried (Space Gachang, Daegu, South Korea)2019 Vacuum condition (Hue Gallery, Gimhae, South Korea)2018 GRAY ZONE (Daegu University art museum, Gyeongsan, South Korea)2017 Jeong JiYoon Solo Exhibition (UsneunEolgul Art Center, Daegu, South Korea) Group Exhibition2023 <인간극장 memory-scape>, 신세계갤러리, 대구2022 <CLOUD>, galerieERD, 부산2022 <CDAPOTLUCK>, CDA갤러리, 서울2022 <다방, 多房>, galerieBHAK, 서울2022 <하선동력[夏扇冬曆]:한 여름날의 선물>, 아트코너H, 서울2022 <REJOICE>, 롯데백화점 본점, 서울2021 <페인터스>, 서울옥션, 서울2021 <CONTACT>, 남공간, 서울2021 <제로베이스x홍콩>, 홍콩문화원, 홍콩2020 <제로베이스 리미티드>, 서울옥션, 서울2019 <2019청년작가전:Call me out>, 웃는얼굴아트센터, 대구2019 <마주보기-바라보기-기록하기>, 어울아트센터, 대구2019 <대구현대미술2019<대구,현대미술의 눈>>, 대구문화예술회관, 대구2019 <영남문화의 원류를 찾아서>, 신세계갤러리, 대구2018 <선의무게>, 가고시포갤러리, 서울2017 <바람이 분다>, 동덕아트 갤러리, 서울 2021 PAINTERS (Seoul Auction, Seoul, South Korea)2021 CONTACT (NAM Gong Gan, Seoul, South Korea)2021 UNDER 200 (ART SOHANG, Busan, South Korea)2021 Zero Base x Hong Kong (Hong Kong Cultural Center, Hong Kong)2020 ZERO BASE LIMITED (Seoul Auction, Seoul, South Korea)2020 ZERO BASE (Seoul Auction, Seoul, South Korea)2019 2019Young Artist Exhibition: Call me out (UsneunEolgul Art Center, Daegu, South Korea)2019 Face to face-Look at-To record (UsneunEolgul Art Center, Daegu)2019 Daegu Contemporary Art 2019 <Eye of Daegu, Contemporary Art> (Daegu Culture & Arts Center, Daegu)2019 Looking for the origin of Yeongnam culture-Gimhae(Shinsegae Gallery, Daegu, South Korea)2019 Fourth April (Arts Club Samdeok, Daegu, South Korea)2019 Ah! Popped (Suchang Changchun Mansion,Daegu, South Korea)2019 The Weight of Everlasting Skin (Cham Koch Gallery,Daegu, South Korea)2018 BBuzzShow@Seoul (GONG Indi Art Hall, Seoul, South Korea)2018 Weight of line (GAGOSIPO GALLERY, Seoul, South Korea) Art Fair2023 《아트 부산》 벡스코, 부산2022 《아트 부산》 벡스코, 부산2022 《더프리뷰아트페어》 성수 에스팩토피, 서울2021 《아트 부산》 벡스코, 부산 2021 《바마 인 그랜드 조선》 그랜드 조선 부산, 부산 2018 《UNKNOWN ASIA Art Exchange Osaka》 하비스 홀, 일본 2021 ArtBusan (Bexco, Busan, South Korea)2021 BAMA IN GRAND JOSUN (Grand Josun Busan, Busan, South Korea)2019 Busan International Gallery Art Fair (Bexco, Busan, South Korea)2019 Stairs Art Fair (Youngmuseum next sample house, Daegu, South Korea)2018 UNKNOWN ASIA Art Exchange Osaka (Harbis Hall, Osaka, Japan) Residency2019 가창창작스튜디오, 대구2019 Gachang creative studio, Daegu CONTACT EMAIL jijijeong2@gmail.comINSTAGRAM @jjj_yy2